It’s a different, different, different World (vrij naar Disneyland)
Vreemde mensen, vreemde God
Zij die met mij together through the Bible gaan, hebben het al gemerkt: it’s a different, different, different World, die wereld van het Oude Testament. Een wereld van goden en geesten, van engelen en demonen, en er wordt over ze verteld alsof het allemaal heel gewoon is, alsof je ze op elke straathoek kunt tegenkomen, een alledaags gebeuren.
Different. Maar daar weten we nog wel overheen te komen. Wat moeilijker is, it’s a different, different, different World van mensen die zo anders zijn, mensen die allemaal vreemde dingen zeggen en doen. Ik heb mezelf er verschillende keren op betrapt, dat ik dacht: “Wat is dàt nou? Dat is toch niet normaal meer!”
En niet alleen de mensen zijn vreemd, ’t is ook een wereld van een God die soms zo anders is, een God die zulke vreemde dingen zegt en doet. Ik denk alleen maar aan al dat bloed, al die doden die we tegengekomen zijn. Je loopt toch meer dan eens tegen een God op die je vreemd is, van wie je zegt: “zo ken ik God niet, zo wil ik hem ook niet kennen, ’t is een engerd, een griezel, een tiran.”
Ja, dat kan je gebeuren. En toch, wees daar voorzichtig mee, met te zeggen: “zo wil ik hem ook niet kennen”. Je zou een heel belangrijk aspect van God kunnen missen. Als je iets van God tegenkomt dat je niet kunt plaatsen, maak er een gebed van. “Heer, zo ken ik U niet. Ik begrijp niet hoe U dat kunt zeggen of doen. Ik kan het niet rijmen met zoals ik U ken. Maar ik geef het aan U, dat U ermee in mijn leven kunt doen wat U wilt.” Het wonderlijke is: dan kan in de loop van de tijd die vreemde God je eigen worden. Je wilt Hem niet meer veranderen naar jouw beeld, maar jij verandert naar zijn beeld.
Droog gras
En dan zijn er ook nog die saaie stukken:
die geslachtsregisters, een dorre opsomming van namen en leeftijden;
die details van de tabernakel;
al die offers, een dorre opsomming van bloed en vuur:
al die cijfers bij de verschillende tellingen,
“droog gras” zoals een BCC-student ns zei,
’t is al met al geen wonder dat deze en gene gestrand is. En ik heb diep respect voor de mensen die doorgelezen hebben, die op de een of andere manier door die moeilijkheden en saaie stukken heen gekomen zijn.
Voor mij? Vandaag?
Er zit nog een addertje onder het gras. Bewust of onbewust lezen wij de bijbel met de vraag:
Wat betekent het voor mij? Wat betekent het vandaag? En dan lees je hele stukken, waarbij je denkt: “wat moet ik dáár nu mee? Wat moet ik in vredesnaam daar nú mee?” Daar lees je zo’n boek Leviticus, dan komt zo’n vraag toch wel heel sterk bij je op. Net als bij hele stukken in Numeri.
Eigenlijk is dat niet verwonderlijk. Want de bijbel is niet in de eerste plaats aan ons geschreven. Dat is één van eerste lessen die je in SBS leert. De bijbel is gericht aan mensen in een heel andere tijd, een heel andere cultuur, met een heel andere taal, mensen dus met heel andere gewoontes. Die wisten precies wat bijv. al dat bloed, die rituelen en ceremoniën in Leviticus betekenden. Ze konden het tenminste uit de eerste hand weten, want als het goed was, had vader of moeder of de priester ze dat uitgelegd. Wij moeten daarnaar zoeken. En dat maakt bijbellezen er niet altijd makkelijker op. Een beetje hulp zou best welkom zijn.
Hulpmiddelen
Zelf heb ik altijd veel baat gevonden bij een bijbel met verklarende aantekeningen. Ikzelf heb het geluk dat ik voor deze ‘ronde’ de Groot Nieuws Bijbel van 1998 gepakt heb (daar zit nog een mooi verhaal aan vast, maar dat voert nu te ver). Dat is een heel prettige vertaling en er staan leuke kleine kaartjes in met een heleboel verhelderende notities.
Verder heb ik al heel vaak hulp gehad van de N(ew)I(nternational)V(ersion) Study Bible. Dat is echt een bron van kennis! Hij is niet goedkoop, maar het is een investering voor je leven.
Misschien kan iemand ons op dit forum nog zo’n soort bijbel noemen. Hoe meer, hoe liever. Of als je een behulpzame site op internet kent, laat het weten!.
Forum
Bovendien denken wij er in de A(fdeling)B(ijbelse)S(tudies) over om bij de start van ieder nieuw bijbelboek op dit forum een korte inleiding te geven, met een paar vragen die je helpen kunnen om zo’n boek iets meer gericht te lezen. Uit ervaring weten wij dat zoiets heel behulpzaam kan zijn.
Maar ik denk dat we er het meest aan hebben als we op dit forum onze ervaringen uitwisselen. Dat gebeurt nu nog weinig, maar wat niet is kan komen. Heb je iets leuks ervaren, een nieuw inzicht gekregen, ben je tegen een vraag opgelopen, misschien zelfs gestrand in het droge gras van onbegrepen, onverteerbare gedeeltes, laten we dat met elkaar delen. Dan wordt het echt TOGETHER.
En zeg nou zelf: wat is er leuker dan een mooie ervaring met anderen te delen?
Instromen
En, natuurlijk, eenmaal gestrand is niet voorgoed gestrand! Het is altijd mogelijk om opnieuw of voor het eerst in te stromen!